onlineamoozan

آنلاین آموزان بستریست برای همه جهت برگزاری کلاس های آنلاین، آزمون های آنلاین، وبینارها و ...

onlineamoozan

آنلاین آموزان بستریست برای همه جهت برگزاری کلاس های آنلاین، آزمون های آنلاین، وبینارها و ...

انواع بازاریابی ( بازاریابی محتوا-قسمت 2 )

به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.


بازاریابی محتوا چیست؟

بازاریابی محتوا را میتوان یکی از تکنیک های مدرن بازاریابی در فضای اینترنت دانست. البته عمر این روش بازاریابی بسیار بیشتر از اینترنت است زیرا که از دوره انسان های غارنشین آغاز شده و همواره با پیشرفت جوامع بشری رشد کرده است. یکی از نمونه های بسیار موفق بازاریابی محتوا را میتوان منشور کوروش کبیر دانست. کتیبه ای که همچنان بعد از صدها سال توانسته ارزش و اعتبار ایران را در مجامع بین المللی بالا ببرد.

تکنیک های بازاریابی محتوا بسته به فضایی که محتوا در آنها انتشار می یابد متفاوت هستند ولی همگی در یک نقطه اشتراک دارند. اینکه قدم اول تولید محتوای با کیفیت است. در کنار این محتوای باکیفیت معمولا یکی از ارزش های مجموعه شما نیز به مخاطب معرفی میشود این ارزش میتواند یک محصول، یک خدمت و یا هرچیزی که کاربر را به مشتری تبدیل میکند باشد.

به بیان دیگر میتوان گفت بازاریابی محتوا با هدف ایجاد ارتباط با کاربر آغاز شده و در ادامه به دنبال تبدیل آنها به مشتری است. در این مقاله تلاش میکنیم تکنیک های بازاریابی محتوا در فضای اینترنت و به صورت ویژه در وب سایت را با هم بررسی کرده و نقاط ضعف و قوت هر یک را شناسایی کنیم. پیش از آنکه وارد بررسی روش ها شویم باید ارتباط سئو و بازاریابی محتوا را بهتر درک کنیم.

ارتباط سئو و بازاریابی محتوا چیست؟

سئو و بازاریابی محتوا؛ دو عبارت متفاوت یا یک ترکیب جادویی؟ بسیاری معتقدند که سئو و تولید محتوا دو امر مجزا هستند در حالیکه این دو زوجی ایده آل برای موفقیت در فضای رقابتی اینترنت محسوب میشوند. سئو بدون محتوا و محتوا بدون سئو بی معنی است. تولید محتوا نقش مهمی در موفقیت شما در زمینه سئو خواهد داشت ولی تدوین استراتژی صحیح برای بازاریابی محتوا میتواند علاوه بر جذب کاربر بر فروش شما نیز اثر گذار باشد. با یک جستجوی ساده مقالات بسیاری پیدا میکنید که معتقدند محتوای اختصاصی و غنی نیازی به سئو ندارد، من مخالفم. بهتر است به جای فکر کردن در مورد تفاوت های سئو و بازاریابی محتوا، بدانیم چگونه مکمل یکدیگر خواهند بود.

تصور کنید محتوای ارزشمندی که استانداردهای سئو را رعایت نکرده باشد یا هیچ سایتی به آن لینک نداده باشد. سایتی را تصویر کنید که جایگاهی مناسب در نتایج گوگل داشته باشد ولی محتوای آن برای کاربران جذاب نباشد. آیا ممکن است؟ باورهای کهنه ای هست که میگوید سئو مجموعه ای تکنیک ها برای کسب جایگاه بهتر در نتایج گوگل است و محتوا تنها برای جلب رضایت کاربر تولید میشود. در حالیکه این دو کاملا همزمان مورد نیاز هستند.

بهترین تکنیک های بازاریابی محتوا چیست؟

اولین و مهمترین سوال این است؛ بازاریابی محتوا را چگونه انجام دهیم؟ و پاسخ به آن بسیار ساده است؛ با تولید محتوای اختصاصی. تولید محتوای غنی، سوال برانگیز و جذاب میتواند خشتی محکم برای ساخت دیوار سئو باشد. در ادامه رایج ترین و موفق ترین روش های بازاریابی محتوا را با هم بررسی میکنیم.

  1. بازاریابی محتوا بوسیله وبلاگ نویسی

محبوب ترین روش بازاریابی محتوا در چند سال اخیر وبلاگ نویسی بوده است. فروشگاه های اینترنتی، شرکت های صنعتی و ارایه دهندگان خدمات از این فرصت به خوبی بهره برده اند. همچنین وبلاگ نویسی برای برخی به راهی مستقیم برای کسب درآمد تبدیل شده است. یک وبلاگ قدرتمند میتواند شما را به لیدر بازار تبدیل کند. سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا بوسیله وبلاگ نویسی:

  1. تعداد کلمات و مقالات هدف نیست. مهم تمرکز بر موضوعی مشخص و چگالی بالا در یک موضوع است.
  2. متفاوت باشید، بهتر است بگوییم خودتان باشید!
  3. استراتژی مشخصی در انتخاب موضوع و تولید محتوا داشته باشید.

از نمونه های موفق در زمینه وبلاگ نویسی میتوان به سایت همیار وردپرس که به صورت تخصصی در زمینه آموزش وردپرس فعالیت میکند اشاره کرد. همچنین وبسایتی مانند سوخت جت که موفق شده با هدف گذاری روی فضایی پرمخاطب و البته کم رقابت به درآمدزایی مناسبی دست یابد.

  1. معرفی و بررسی تخصصی محصولات

به طور معمول صفحات مربوط به محصولات بعنوان لندینگ تبلیغات بنری و کلیکی استفاده میشوند در حالیکه همزمان میتوانند هدف مناسبی برای استراتژی سئو شما باشند. هرچقدر محتوای تولید شده معرفی بهتری از مزایا و معایب آن محصول به کاربر ارایه دهد شانس شما برای جلب اعتماد مشتریان افزایش خواهد یافت. در یک فروشگاه اینترنتی جلب اعتماد به معنی افزایش فروش است و بازاریابی محتوا ارزان ترین راه برای رسیدن به این هدف خواهد بود.

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا برای محصولات:

  1. سادگی از هر چیز مهمتر است. خیلی واضح و روشن محصول را معرفی کنید و روش های خرید و دریافت را برای کاربر شرح دهید.
  2. از تصاویر اختصاصی و با کیفیت استفاده کنید و توضیحات کاربردی و تخصصی به کاربر ارائه دهید.
  3. در صفحه یک محصول سرعت سایت اهمیت بسیار زیادی خواهد داشت.

عموما فروشگاه های اینترنتی از این تکنیک استفاده میکنند و شاید اولین و موفق ترین نمونه آن سایت دیجی کالا باشد. حجم محتوای تولیدی برای هر محصول در این سایت بسیار بالا بوده و مورد توجه کاربران قرار میگیرد.

  1. معرفی، نقد و گزارش از خدمات و برندها

دوست دارید تاثیر گذار باشید؟ نقد و گزارش نویسی تکنیک جدیدی نیست ولی بسیار کارآمد است. شما میتوانید در مورد هر چیزی گزارش بنویسید. فیلم، رستوران، خودرو، همایش، موزیک و حتی استارت آپ ها. به سرعت مخاطب جذب میکنید و درآمد خوبی از مقالات سفارشی یا رپورتاژ آگهی خواهید داشت. این تکنیک حتی در شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک و اینستاگرام نیز بسیار رایج است. افرادی که تلاش میکنند بر روی یک حوزه خاص مانند موسیقی یا فیلم تمرکز کرده و با ارایه گزارش و نقد کاربردی مخاطبین زیادی به خود جلب میکنند. عموما درآمدزایی این تکنیک بازاریابی محتوا از تبلیغات خواهد بود.

نکات کلیدی در بازاریابی محتوا از طریق نقد و معرفی:

  1. در مورد یک موضوع مشخص و تخصصی بنویسید. جامع بودن در این کار دشمن شماست.
  2. برای خوب و بد استانداردهای مشخصی بسازید و همه چیز را با آن مقایسه کنید.
  3. حتما یک لینک به محصول یا وب سایت مورد بررسی داشته باشید.
  4. مشارکت کاربران در سایت با شبکه اجتماعی ارزش و اعتبار شما را مشخص میکند. حتما فضایی برای ابراز نظر کاربران در نظر بگیرید.

از این دست وب سایت ها در ایران بسیار وجود دارد و میتوان به موارد موفقی مانند دیجیاتو، پدال، فیدیلیو و … اشاره نمود که مستقیما با معرفی محصولات و خدمات دیگران و بررسی تخصصی آنها برای خود بازاریابی محتوایی میکنند. همچنین این تکنیک در فروشگاه های اینترنتی نیز رایج شده است و علاوه بر بررسی تخصصی محصول فضایی برای ابراز نظر کاربران نیز در نظر میگیرند.

  1. بازاریابی محتوا با تکینک “چطور” یا “چگونه

اینها سوالاتی رایج در ذهن مخاطبین هستند که میتوانند هر عبارتی را به دنبال داشته باشند. ممکن است در مورد سلامتی، نظافت، غذا و یا حتی قبولی در کنکور بنویسید. کافیست هر سوالی که در ذهن کاربر نقش میبندد پاسخی در سایت شما داشته باشد. سایت هایی که در حال حاضر بر روی این عبارات سرمایه گذاری میکنند استراتژی بازاریابی خود را براساس تولید محتوای زیاد و بازدید کم از هر عبارت هدف برنامه ریزی میکنند. ممکن است عباراتی که جستجو میشوند کم باشند ولی گستردگی بسیار بالایی دارند.

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا با تکینک پاسخ به سوالات:

  1. میتوانید خیلی حرفه ای باشید ولی کار را از ابتدا و با آموزش نکات ساده آغاز کنید. یکی از اولین مقالات وبسیما با موضوع سئو چیست بوده است و این به معنی آموزش از ابتدا تا انتهاست.
  2. مسیرهای دسترسی و ابزارهای جستجو در سایت شما باید کارآمد باشند.
  3. کاربران را در سایت درگیر کنید و فضایی برای رد و بدل اطلاعات میان آنها مانند بخش نظرات یا فروم فراهم کنید.
  4. اگر یک موضوع تخصصی مانند آشپزی، خودرو، کنکور یا مواردی از این دست را انتخاب کنید سریعتر به نتیجه میرسید.

معمولا سایت های تخصصی کمی در ایران به چنین موضوعاتی میپردازند و با جستجوی این عبارات به سایت های جامع و قدیمی مانند سیمرغ، بیتوته ومیرسیم. به تازگی تمرکز و تخصص در این قبیل سایت ها به چشم میخورد و مواردی موفق از بازاریابی محتوا در زمینه مد و پوشاک، بیمه، خدمات و بانکی و …. مشاهده میشود.

تکنیک های جانبی در بازاریابی محتوا

روش های پیش رو میتوانند با هر یک از انواع بازاریابی محتوا که بررسی کردیم مورد استفاده قرار گیرند و ارزش و اعتبار آن را افزایش دهند. این تکنیک ها معمولا به تنهایی جذابیت کافی را ندارند ولی در کنار روش های اصلی کارایی بسیار زیادی خواهند داشت.

1- تهیه اینفوگرافیک

تهیه اینفوگرافیک سریعترین راه انتقال اطلاعات است که متاسفانه در ایران به آن توجه زیادی نشده. استفاده از اینفوگرافیک برای کاربران بسیار آسان است و شانس دست به دست شدن آن میان کاربران خیلی بالاست. معمولا این تکنیک به تنهایی استفاده نمیشود ولی میتواند مکمل مناسبی برای هریک از روش های دیگر باشد.

سه نکته در تهیه اینفوگرافیک با هدف بازاریابی محتوا:

  1. فقط اطلاعات مهم و کاربردی را مطرح کنید.
  2. یک داستان بسازید و با استفاده از نمودار و تصویر آن را قابل فهم کنید.
  3. محتوای اینفوگرافیک برای موتورهای جستجو قابل درک نیست. در کنار آن نیاز به محتوای متنی هم خواهید داشت.

تولید اینفوگرافیک در ایران بسیار محدود است و مجموعه های بسیاری به صورت مقطعی و غیرهدفمند در این زمینه فعالیت داشته اند. احتمالا خود شما هم چنین تجربه ای را برای مجموعه خود داشته اید. به تازگی ساخت صفحات لندینگ و اینتراکتیو جایگزین اینفوگرام شده و از این بین میتوان به سایت روغن پالم که نمونه ای موفق است اشاره نمود.

2-  بهترین ها، محبوب ترین ها، جدیدترین ها

یکی از جذاب ترین روش های بازاریابی محتوا جمع آوری لیستی از بهترین هاست. جدیدترین آهنگ ها، محبوب ترین محصولات، سریع ترین خودروها یا هر چیزی شبیه به آن میتواند یک صفحه یا مقاله جانبی در زمینه کاری شما باشد. این صفحات معمولا با تعداد جستجوی بالا میتوانند کاربران زیادی را به سایت شما سرازیر کنند. شاید یکی از نمونه های جالب سایت زومیت و بخش راهنمای خرید در آن باشد.

سه نکته در تکنیک ترین ها:

  1. انتخاب عنوان مناسب اهمیت بسیار زیادی در موفقیت شما خواهد داشت.
  2. ساختار محتوا را ساده نگه دارید.
  3. از منابع معتبر و اطلاعات قابل استناد استفاده کنید.

3- مصاحبه با افراد سرشناس

مصاحبه با یک شخصیت شناخته شده و محبوب در زمینه کاری شما میتواند بر ارزش و اعتبار محتوا و سایت شما اضافه کند. این نوع محتوا معمولا مخاطبین زیادی را به خود جلب میکند، نظرات کاربران را به همراه خواهد داشت و در سایت های دیگر بازنشر میشود. واکنش کاربران به محتوای شما میتواند تاثیر بازاریابی محتوا را بیشتر کند.

سه نکته کلیدی در بازاریابی از طریق مصاحبه:

  1. به دنبال مشهورترین ها باشید.
  2. ساختاری مشخص و روندی استاندارد در گفتگوهای خود داشته باشید.
  3. تصویر، فایل صوتی یا حتی ویدئو میتواند فاصله مخاطب با مهمان شما را به حداقل برساند.

این تکنیک عموما در مجلات اینترنی مورد استفاده قرار میگیرد در حالیکه میتواند در هر سایت یا تجارتی مثمرثمر باشد. نمونه موفق در این زمینه هفته نامه شنبه است که توانسته در مدتی کوتاه فاصله میان فعالان حوزه استارت آپ و کسب و کار را از میان بردارد.

4-  بازاریابی محتوا با استفاده از ویدئو و پادکست

تحقیقات نشان میدهد. زمانیکه به سمت تولید ویدیو و پادکست بروید رقابت با شما بسیار سخت خواهد شد. این تکنیک بازاریابی محتوا هزینه و زمان زیادی از شما صرف میکند ولی مطمئن باشید ارزش وقت گذاشتن را دارد.

سه نکته کلیدی در بازاریابی محتوا از طریق ویدیو:

  1. حتما بودجه ای برای ساخت ویدئو در نظر بگیرید و با حرفه ای ها کار کنید.
  2. ترجیحا از زیرنویس در ویدیو استفاده کنید و در کنار آن محتوای متنی هم منتشر کنید.
  3. ویدئو خود را در ابزارهای اشتراک گذاری مانند آپارت و یوتیوب بارگذاری کنید.

در اینجا منظور ما سایت های اشتراک گذاری پادکست یا ویدئو نیست بلکه مجموعه هایی مورد نظر است که به صورت تخصصی در زمینه کاری خود به تولید رسانه مشغول هستند. پادکست وبسیما و سایت های انگیزشی و مجلات اینترنتی تخصصی فعالیت های جالبی در این زمینه داشته اند.

  1.  کتاب های الکترونیکی ماندگارترین تکنیک بازاریابی محتوا

شاید سخت ترین روش بازاریابی محتوا تولید کتاب های الکترونیکی باشد. ممکن است فکر کنید به زحمتش نمی ارزد ولی هدف اصلی از این تکنیک دریافت اطلاعات از کاربران است. انتشار یک کتاب الکترونیکی رایگان به شما امکان میدهد که اطلاعات تکمیلی مانند ایمیل، شماره موبایل و حتی نام افراد را جمع آوری کنید و در آینده برای اهداف بازاریابی خود از آنها بهره بگیرید.

سه نکته در تولید کتاب های الکترونیکی:

  1. کتاب ها نباید خیلی طولانی و یا خیلی کوتاه باشند. ۳۰ تا ۵۰ صفحه برای یک کتاب الکترونیکی ایده آل است.
  2. با صفحه بندی و تصاویر مناسب میزان رضایت کاربران از مطالعه کتاب را افزایش دهید.
  3. در ابتدا و انتها و حتی میان کلمات کتاب به مجموعه خود و توانایی های آن اشاره کنید تا فرصت کپی شدن آن را از رقبا بگیرید.

تجربه وبسیما در زمینه تولید کتاب های الکترونیکی بسیار کارآمد بوده و با انتشار ۳ جلد کتاب تخصصی موفق شده است در مدت یک سال ۱۵۰۰۰ کاربر را به خود جلب کند. این کتاب ها در سایت ها و مجلات معتبر اینترنتی بررسی و بازنشر شده که نشان دهنده نفوذ و تاثیر این تکنیک بازاریابی محتوا است.

بازاریابی محتوا با کپی کردن ممکن نیست!

تولید محتوا با جستجو آغاز میشود. ممکن است ایده اولیه از دیدگاه یکی از کاربران یا سوال یکی از مشتریان به ذهن شما برسد ولی پیش از شروع به نوشتن نیاز به جستجو دارید. موضوع را انتخاب کنید در اینترنت جستجو و مطالعه کنید و واکنش کاربران به محتوای موجود در اینترنت را بررسی کنید. بعد از انتخاب نهایی مسئله از نگاه خود تحلیل کنید؛ ایرادی ندارد که از محتوای موجود در اینترنت الهام بگیرید ولی مراقب باشید که به سمت کپی کردن کشیده نشوید.

منبع : websima.com

انواع بازاریابی ( بازاریابی محتوا-قسمت 1 )

به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.


بازاریابی محتوا، بخشی از استراتژی بازاریابی و توسعه کسب‌وکار شما است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و یکپارچه تمرکز دارد و هدف کلی آن، جذب مخاطبین جدید و حفظ مخاطبان قبلی است. جذب مخاطب در این استراتژی، با ارائه محتوای ارزشمند انجام می‌شود.

برای داشتن یک بازاریابی محتوای موفق، به برنامه‌ریزی دقیق نیاز خواهید داشت. هنگام ایجاد محتوا، باید نکات کلیدی زیر را در نظر داشته باشید:

  • محتوا را برای چه کسی ایجاد می‌کنید؟
  • محتوا چه سودی برای مخاطب دارد و کدام مشکل او را قرار است حل کند؟
  • محتوای مورد نظر چگونه منحصربه‌فرد خواهد شد؟
  • محتوا در چه فرمتی تولید می‌شود؟
  • محتوا در کجا توزیع می‌شود؟
  • چگونه ایجاد و انتشار محتواها را برنامه‌ریزی و مدیریت می‌کنید؟

به طور کلی، مراحل زیر باید برای داشتن یک استراتژی بازاریابی محتوا انجام شود.

تفاوت بازاریابی محتوا و تبلیغات

ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که تفاوت بازاریابی محتوا با تبلیغات در چیست؟ بازاریابی محتوا از جهات مختلف از تبلیغات متمایز است. در بازاریابی محتوا، محتوا در رسانه‌های تحت مالکیت کسب‌وکار‌ها پخش می‌شوند، اما درصورتی که محتوای مربوطه در رسانه‌های دیگر پخش شوند، تبلیغات نام می‌گیرند. همچنین، استراتژی بازاریابی محتوا، برخلاف تبلیغات که تهاجمی است، بیشتر جذب‌کننده است و باعث مزاحمت و ناراحتی مخاطبین نمی‌شود. علاوه بر این، تبلیغات بسیار پرهزینه است، درصورتی که بازاریابی محتوا هزینه چندانی ندارد.


چرا به بازاریابی محتوا نیاز دارید؟

بازاریابی محتوا به کسب‌وکارها کمک می‌کند برای افزایش ترافیک وب‌سایت و تولید lead، از منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه استفاده کنند و آن منابع را مدیریت کنند. تنها راه افزایش ترافیک وب‌سایت، پست‌های وبلاگ نیست.

۱۰ دلیل اهمیت استفاده از استراتژی بازاریابی محتوا

۱- ایجاد اعتماد در بازدیدکنندگان

هرچه مخاطبان به اطلاعاتی که ارائه می‌دهید، بیشتر اعتماد کنند، احتمال خرید محصولات توسط آن‌ها نیز بیشتر خواهد شد. همچنین، هنگامی که خوانندگان به طور مداوم محتوای یک برند را می‌خوانند، دیدگاهشان نسبت به آن برند نه تنها از لحاظ اعتبار، بلکه از لحاظ علاقه به آن برند نیز تغییر خواهد کرد.

۲- آگاهی از برند (Brand Awareness)

یکی از رایج‌ترین اهداف بازاریابی محتوا، افزایش آگاهی از برند است. در واقع، هدف اصلی این است که مخاطبین، محتوای ارزشمند تولیدشده را ببینند و نسبت به آن عکس‌العمل نشان دهند. این موضوع، نشان‌دهنده میزان تخصص یک شرکت است. محتواهای مرتبط با این هدف، می‌تواند در قالب‌های زیر ایجاد شوند:

  • ویدئوهای سرگرم‌کننده و جذاب
  • ایبوک‌ و وبینار
  • اینفوگرافیک‌

اندازه‌گیری این هدف بسیار سخت است. با این وجود، با تلفیق یک سری داده‌ها و معیارها (KPI) با یکدیگر، می‌توان میزان آگاهی از برند را اندازه‌گیری کرد.

  • اندازه‌گیری نرخ رشد از طریق نظرسنجی
  • اندازه‌گیری ترافیک وب‌سایت
  • اندازه‌گیری میزان جستجو‌های صورت گرفته
  • اندازه‌گیری تعداد منشن‌های نام برند در شبکه‌های اجتماعی

۳- بهبود سئو (SEO)

با تولید محتوای باکیفیت، مخاطبان بیشتری جذب وب‌سایت شده و میزان ترفیک افزایش می‌یابد. الگوریتم موتورهای جستجو همواره در حال تغییر است. اما تا زمانی که شما به صورت مداوم محتوای مرتبط و آموزنده با کلیدواژه‌های مناسب ایجاد می‌کنید و محتوای خود را به روزرسانی می‌کنید، در موتورهای جستجو در رتبه بالاتری قرار خواهید گرفت. این موضوع، باعث افزایش دیده شدن از طریق بهبود سئو (SEO) می‌شود.

۴- تولید Lead یا سرنخ بازاریابی

ایجاد اعتماد و آگاهی، لازمه هر کسب‌وکار است، اما شاید مهم‌ترین هدف اغلب کسب‌وکارها ، تولید lead به عنوان نتیجه بازاریابی محتوا است. بازاریابی محتوا باعث می‌شود افراد غریبه از طریق اطلاعات مفید و آموزنده محتواها، کسب‌وکار شما را پیدا کنند. تبدیل ترافیک وب‌سایت و وبلاگ به Lead و در نهایت پرورش lead  ها در چرخه خرید و تبدیل آن‌ها به خریدار، یکی از مهم‌ترین اهداف بازاریابی محتوا است.

محتواهای مرتبط با این هدف می‌توانند در قالب‌های زیر ایجاد شوند:

  • ایبوک‌ها، مطالعات موردی (case study) و مقالات
  • مهم‌ترین شاخص‌هایی که بازاریابان برای ارزیابی این هدف مورد بررسی قرار می‌دهند، شامل موارد زیر می‌شود:
  • تعداد lead های ایجاد شده توسط محتواهای مورد نظر
  • نرخ همگرایی صفحات فرود

۵- جذب مخاطبین ایده‌آل

Lead ها در فرایند بازاریابی نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند، اما leadهای بی‌کیفیت شما را به جایی نمی‌رساند. شما باید خریداران واقعی را جذب کنید. نکته مثبت در بازاریابی محتوا این است که تنها افرادی که به کسب‌وکار و زمینه تخصصی شما علاقه‌مند هستند، محتوای شما را دنبال می‌کنند. بنابراین، کسانی که درباره کسب‌وکار شما در مرورگر جستجو می‌کنند، محتوای شما را مشاهده و در فرم مورد نظر، ثبت نام می‌کنند، افرادی هستند که تیم فروش باید بر روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

۶- تبدیل بازدیدکنندگان به Lead  با استفاده از تکنیک پرورش lead

Lead ها را از طریق سفر مشتری ایجاد کنید. سفر مشتری (Buyer’s journey)، شامل سه مرحله اصلی آگاهی، ملاحظات و تصمیم‌گیری است. توجه به محتوای ارائه شده به مخاطب در هر مرحله از سفر مشتری به دنبال کردن مشتری تا پایان قیف فروش کمک می‌کند.

۱- مرحله آگاهی: کاربر تازه متوجه شده است که یک مشکل دارد و برای پیدا کردن راه‌حل، در گوگل جستجو می‌کند. پس از این جستجو، وبلاگ شما را پیدا می‌کند و شروع به خواندن محتوای مربوطه می‌کند. سپس، برای اطلاع دقیق‌تر، به عنوان مثال، یک کتاب الکترونیکی دانلود می‌کند. تا به اینجا، تخصص خود را نشان داده‌ و اعتماد مخاطب را جلب کرده‌اید.

۲- مرحله ملاحظات: کاربر در این مرحله، راه‌حل مشکل خود را ارزیابی می‌کند و تعدادی از ویدئوهای شما را تماشا می‌کند. در این مرحله، کاربر مطمئن شده است که شرکت شما می‌تواند مشکلش را حل کند.

۳- مرحله تصمیم‌گیری: در این مرحله، کاربر پس از ارزیابی‌های مختلف، تصمیم به خرید یا استفاده از خدمات شما می‌گیرد. شما موفق شدید با استفاده از بازاریابی محتوا، کاربر را به خریدار تبدیل کنید.

۷- اشتراک‌گذاری محتوا توسط بازدیدکنندگان

یکی از بهترین راه‌های افزایش دیده شدن، اشتراک‌گذاری محتوای تولیدشده توسط مشتریان و lead ها است. قابلیت اشتراک‌گذاری، یکی از بهترین مزایای بازاریابی محتوا است. این اشتراک‌گذاری ممکن است به صورت فوروارد ایمیل یا اشتراک یک پست در شبکه اجتماعی صورت گیرد. هرچه محتوای شما در بین افراد بیشتری به اشتراک گذاشته شود، به نفع شما خواهد بود.

۸- دلیل قانع‌کننده برای بازگشت افراد به وب‌سایت شما

کدام کسب‌وکار از بازدیدهای مجدد کاربران، سود نمی‌برد؟ اغلب مردم به وب‌سایت‌هایی بازمی‌گردنند که می‌شناسند و اعتماد دارند. زمانی که محتوای آموزنده و مفید ایجاد می‌کنید، ارتباط شما با مخاطبان برقرار می‌شود و به یک منبع قابل اعتماد تبدیل می‌شوید. تولید محتوای مفید و جذاب به صورت هفتگی، منجر به بازگشت بازدیدکنندگان برای دریافت مطالب مفید می‌شود. استراتژی‌هایی نظیر ایمیل مارکتینگ و ایجاد جوامع آنلاین در این زمینه بسیار موفق عمل کرده است. هرچه مخاطبان را بیشتر درگیر کنید، به نفع کسب‌وکار شما خواهد بود.

۹- هم‌راستا با سایر استراتژی‌های بازاریابی

محتوای خوب برای موفقیت سایر استراتژی‌های بازاریابی نیز مهم تلقی می‌شود. به عنوان مثال، بهینه‌سازی موتورهای جستجوگر یا SEO و بازاریابی در شبکه‌های اجتماعی از جمله استراتژی‌هایی است که به شدت تحت تاثیر محتوای خوب است. همچنین، این روش می‌تواند در فرمت‌های مختلفی نظیر برگه‌های پرینت شده، موبایل، ویدئو، شبکه‌های اجتماعی، ایجاد و توزیع شود.

۱۰- افزایش نرخ بازگشت سرمایه (ROI)

بازاریابی محتوا تنها نیاز به صرف زمان دارد. این روش از لحاظ اقتصادی، بسیار مقرون به‌صرفه است. هزینه بازاریابی محتوا، ۶۲ درصد کمتر از روش‌های بازاریابی سنتی است، اما تاثیرگذاری آن در ایجاد lead، سه برابر است. ممکن است در ماه‌های اول، نتیجه دلخواه را بدست نیاورید، اما با گذشت زمان، میزان بازگشت سرمایه حاصل از این نوع بازاریابی افزایش می‌یابد.


۷ گام استراتژی بازاریابی محتوا

همان‌طور که گفته شد، موفقیت در بازاریابی محتوا، فراتر از جستجو کردن، نوشتن و انتشار محتوا است و نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. اجرای گام‌های زیر، برای این برنامه‌ریزی ضروری است:

۱- اهداف برنامه‌ریزی را تعیین کنید.

هدف شما از برنامه‌ریزی برای بازاریابی محتوا چیست؟ چرا محتوا ایجاد می‌کنید؟ پیش از شروع برنامه‌ریزی، باید اهداف خود را مشخص کنید. این کار، به شما در مشخص شدن بهترین استراتژی کمک می‌کند. می‌توانید برای پی بردن به اهداف صحیح، الگوهای موجود در وبلاگ Hub Spot را دانلود و مشاهده کنید.

۲- مخاطبین هدف خود را مشخص کنید.

برای ایجاد یک برنامه موفقیت‌آمیز، باید مخاطبین هدف خود را به عنوان یک شخصیت خریدار، به صورت واضح مشخص کنید. این مرحله برای کسانی که به تازگی آغاز به کار مارکتینگ کرده‌اند، بسیار مهم است. با شناخت مخاطبین هدف خود، می‌توانید محتوای مرتبط‌تر و ارزشمندتری برای آن‌ها ایجاد کنید. در صورتی که یک بازاریاب باتجربه باشید، هدف شما ممکن است متفاوت از سایرین باشد. آیا می‌خواهید گروهی جدید از مردم را هدف قرار دهید یا مخاطبین هدف قبلی خود را گسترش دهید؟ آیا می‌خواهید همان مخاطبین هدف را حفظ کنید؟

۳- یک سیستم مدیریت محتوا تعیین کنید.

یک سیستم برای مدیریت محتوا در نظر داشته باشید که شامل مدیریت ایجاد محتوا، انتشار و آنالیتیکس آن باشد. نرم‌افزارهای Hub Spot، Schedule و Word Press از جمله سیستم‌های مدیریت محتوا محسوب می‌شوند که Word Press در بین ایرانیان از محبوبیت بیشتری برخوردار است.

۴- استخدام نیروی محتوا

برای موفقیت در زمینه بازاریابی محتوا، به گروه‌های مختلفی از متخصصین نیاز دارید. درباره این موضع، در جلسات آینده بلوک، به صورت کامل صحبت می‌کنیم، اما به طور کلی، می‌توان نیروهای مورد نیاز را به چندین دسته زیر تقسیم کرد:

  • وبلاگ‌نویس : (Blogger) این گروه، وظیفه نوشتن مقالات در زمینه‌های مختلف را بر عهده دارند و به بهینه‌سازی محتوای موجود در بلاگ می‌پردازند و تعداد مشترکین را نیز افزایش می‌دهند. این گروه باید دارای مهارت نوشتن، ویراستاری و آنالیز باشند و توانایی کار فردی و گروهی را داشته باشند.
  • مدیر شبکه‌های اجتماعی : (Social Media Manager) این گروه از افراد، به دنبال افزایش تعداد فالوئرها در اینستاگرام ، جذب آن‌ها به کسب‌وکار، تبدیل آن‌ها به مشتری هستند. این دسته از افراد باید به صورت کامل با انواع شبکه‌های اجتماعی آشنا باشند، محتوای شبکه‌های اجتماعی را به صورت منظم ایجاد کنند و همکاری خوبی با سایر تولیدکنندگان محتوا و بازاریابان داشته باشد. خلاقیت بالا و روابط اجتماعی خوب از ویژگی‌های لازم برای این دسته از افراد است.
  • کارشناس سئو: (SEO Specialist) این گروه از افراد، مسئول بهبود رتبه‌بندی در موتورهای جستجو هستند. بهبود سئو، همکاری با وبلاگ‌نویس‌ها و به روز بودن در زمینه سئو از جمله وظایف این گروه است. همچنین، این افراد باید از مهارت ویژه‌ای در کار با ابزارهای مختلف آنالیتیکس و کلیدواژه‌ها برخوردار باشند.
  • طراح : (Designer) این دسته از افراد، مسئولیت بزرگی در برندسازی دارند و در واقع، با طراحی‌های خاص و منحصربه فرد خود به برندها، هویت می‌بخشند. این گروه باید دارای خلاقیت بسیار بالایی باشند و با نویسندگان همکاری و تعامل خوبی داشته باشند.

۵- ایده‌پردازی کنید!

این مرحله، شروع ایده‌پردازی برای ایجاد محتوای مناسب است. ابزارهای زیر می‌توانند در این مرحله به شما کمک کنند:

  • : Hub Spot's Website Grader برای شناسایی موقعیت و عملکرد خود در مارکتینگ، این وب‌سایت، یکی از بهترین ابزارها است که به رتبه‌بندی بخش‌های مهم در بازاریابی وبلاگ یا شبکه‌های اجتماعی می‌پردازد و در نهایت، یک گزارش دقیق برای بهینه‌سازی هر بخش ارائه می‌کند. به عنوان مثال، با استفاده از این ابزار، می‌توانید دریابید که سئوی سایت در چه وضعیتی است و برای بهبود آن، چه کارهایی باید انجام شود.
  • : Blog idea generator این ابزار، برای ایده‌پردازی پست‌های وبلاگ، بسیار کمک‌کننده است. با وارد کردن یک الی سه واژه کلی درباره موضوع مورد نظر، ایده‌های بسیار زیادی برای نوشتن پست‌های وبلاگ بدست می‌آورید.
  • : Feedly این ابزاربه دنبال کردن موضوعات به روز مرتبط با کسب‌وکار شما و به صورت همزمان، پیدا کردن ایده‌های تولید محتوا کمک می‌کند.
  • : BuzzSumo محبوب‌ترین محتواها و ایده‌ها را در این ابزار بیابید. میزان به اشتراک‌گذاری‌ محتواها در شبکه‌های اجتماعی، معیار محبوبیت در این ابزار است. بنابراین، با استفاده از این ابزار، می‌توانید ایده‌هایی که اغلب مورد توجه مخاطبین قرار گرفته و به اشتراک گذاشته شده را بیابید.
  • : Blog Post Headline Analyzerاین ابزار، سرفصل‌ها و عناوین را آنالیز می‌کند و درباره طول، کیفیت واژگان به کار رفته، گرامر و حجم جستجوی کلیدواژه، نظر می‌دهد. در صورتی که ایده‌های شما درباره موضوع مورد نظر آماده است، تعدادی سرفصل را در این ابزار امتحان کنید و بهترین و قوی‌ترین آن‌ها را انتخاب کنید.

۶- مشخص کنید چه نوع محتوایی می‌خواهید ایجاد کنید.

گزینه‌های بسیار زیادی برای تولید محتوا وجود دارد. به طور کلی می‌توان، محتوا را به سه دسته نوشتاری، بصر و صوتی تقسیم کرد. با ترکیب هر یک از این سه نوع محتوا، فرمت‌های جدید ایجاد می‌شود. پست‌ وبلاگ، ایبوک، اینفوگرافیک، ویدئو، فایل صوتی و … از محبوب‌ترین فرمت‌های محتوایی به حساب می‌آیند که در جلسات آینده، به صورت مفصل درباره هر یک از آن‌ها صحبت خواهیم کرد.

۷- محتوا را منتشر و مدیریت کنید.

محتوای تولید شده می‌تواند در بخش‌های زیر منتشر شود:

  • موتورهای جستجو
  • شبکه‌های اجتماعی
  • ایمیل
  • تبلیغات

بازاریابی محتوا، مختص به ایجاد و انتشار انواع مختلف محتوا نمی‌شود، بلکه سازماندهی و مدیریت محتوا را نیز شامل میشود. راه مدیریت بازاریابی محتوا، استفاده از تقویم محتوایی است. با استفاده از تقویم محتوایی، در مسیر درست بازاریابی محتوا قرار می‌گیرید. می‌توانید از تقویم رایگان موجود در بلاگ Hub Spot استفاده کنید. سپس، یک تقویم برای محتوای شبکه‌های اجتماعی خود ایجاد کنید تا محتواهای خود را در سایت‌ها و کانال‌های دیگر تبلیغ و مدیریت کنید.

انتشار به موقع محتواها را نادیده نگیرید. بسیاری از بازاریابان موفق، بر مرتبط ساختن محتواها با مناسبت‌هایی نظیر سال نو، شب یلدا و … تاکید دارند، اما شما نباید خود را به این مناسبت‌ها محدود کنید. ممکن است مناسبت‌هایی در تقویم وجود داشته باشد که برای مخاطبین هدف شما جذاب باشد. به عنوان مثال، انتشار یک پست درباره کتاب در روز کتاب‌خوانی می‌تواند ایده خوبی باشد. بنابراین، علاوه بر انتشار مرتب محتواها، به انتشار محتواهای مناسبتی که ممکن است مورد علاقه مخاطبین باشد نیز توجه کنید.

ابزارو تکنولوژی مورد نیاز برای بازاریابی محتوا

ابزارها و تکنولوژی‌ها به انجام ساده‌تر کارها کمک می‌کنند و منجر به صرفه‌جویی در زمان می‌شوند. به طور کلی، تمامی ابزارهای مورد نیاز برای بازاریابی محتوا، به چهار بخش زیر تقسیم می‌شوند:

  • سیستم مدیریت محتوا : (CMS – Content Management System) برای اینکه تیم بازاریابی محتوا بدون نیاز به کمک تیم IT، بتوانند به راحتی وبلاگ ایجاد کنند، پست‌ وبلاگ ایجاد کنند و صفحات وب‌سایت اضافه کنند، استفاده از چنین ابزارهایی ضروری است.
  • ابزار آنالیز و تجزیه‌وتحلیل: (Analytics) به منظور ارزیابی عملکرد بازاریابی محتوا، به ابزارهای آنالیتیکس نظیر گوگل آنالیتیکس نیاز دارید.
  • نرم‌افزار مدیریت پروژه: (Project Management Software) با توجه به سرعت بالای تولید پست‌های شبکه‌های اجتماعی و پست‌های وبلاگ و استفاده از این پست‌ها در کمپین‌های مختلف، استفاده از یک نرم‌افزار مدیریت پروژه ضروری به نظر می‌رسد.
  • نرم‌افزارهای طراحی: (Design Software) محتوای بصری، نقش بسیار مهمی در موفقیت بازاریابی محتوا ایفا می‌کند. دارا بودن مهارت در فوتوشاپ، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های طراحان است. همچنین، ابزارهای دیگری برای تولید محتوای بصری وجود دارد Canva، یکی از ابزارهای رایگان طراحی است که محتوای بصری باکیفیت تولید می‌کند.

به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.