به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.
تاریخچه پیدایش بازار بورس:
تاریخچه پیدایش بازار بورس در دنیا تقریبا به 500 سال قبل در بلژیک برمی گردد که تجار و صراف ها در مقابل منزل شخصی به نام واندر بورس گرد هم جمع می شدند و نسبت به داد و ستد ارز و اوراق بهادار و کالاهای خاص اقدام می کردند.
بدین شکل اولین بازار بورس دنیا شکل گرفت و امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، می توان گفت در اکثر کشورهای جهان ، بازار بورس وجود دارد.
تفکر اولیه بازار بورس در ایران نیز به سال 1315 برمی گردد که یک کارشناس بلژیکی و یک کارشناس هلندی به منظور بررسی و اقدام جهت ایجاد بازار بورس به ایران آمدند ولی با شروع جنگ جهانی دوم مطالعات آنها متوقف شد و به کشور های خود بازگشتند.
در سال 1333 ماموریت تشکیل بورس اوراق بهادار به اتاق بازرگانی و صنایع و معدن بانک مرکزی و وزارت بازرگانی وقت محول شد و این گروه بعد از 12 سال تحقیق و بررسی ، در سال 1345 قانون مقررات بورس را تهیه و لایحه آن را به مجلس وقت تحویل دادند و نهایتا در سال 1346 بورس تهران با ورود سهام بانک صنعت و معدن و شرکت نفت پارس فعالیتش را آغاز کرد.
مزایای سرمایه گزاری در بورس
سود تقسیمی
ما به التفاوت قیمت خرید و قیمت فروش سهم
مزایای ورود به بورس برای شرکت ها :
به جهت تمرکز سرمایه در این بازار ، شرکت ها میتوانند خیلی ساده تر از حالات دیگر نسبت به تامین و افزایش سرمایه مورد نیاز جهت اجرای طرح های خود ، اقدام کنند.
بودجه بندی و سرمایه گزاری در بورس
بودجه بندی به معنی هماهنگی بین درآمد ها و هزینه هاست. همه ما به صورت ضمنی و تلویحی در زندگی روزمره خود بودجه بندی انجام می دهیم ؛ در واقع سعی میکنیم طوری درآمدها و هزینه هایمان را کنترل کنیم تا معادلات مالی زندگیمان را برقرار نگهداریم.
در این بین برخی افراد گاها پا را فراتر گذاشته و به فکر پس انداز و افزایش سرمایه خود هستند. اما با شرایط اقتصادی کنونی و کاهش روز افزون ارزش ریال و پول ملی کشورمان و نرخ انفجاری تورم عملا با پس انداز ریال و سپرده گزاری در بانک ها نه تنها پیشرفت نمی کنند بلکه رو به عقب نیز می روند و از تورم جا می مانند.
در واقع اکثر مردم علم پس انداز کردن را ندارند و نسبت به بودجه بندی صحیح آگاهی ندارند.
کسری بودجه
کسری بودجه یعنی بیشتر بودن هزینه ها از درآمد ها
اغلب مردم طوری برای درآمدها و هزینه های خود برنامه ریزی و یا بودجه بندی می کنند که فقط با کسری بودجه مواجه نشوند ؛ نه با مازاد بودجه
مازاد بودجه
به معنی بیشتر بودن درآمد ها از هزینه هاست.
یعنی پس از کسر هزینه ها از درآمد ها ، هنوز بخشی از درآمد ما برای ما باقی مانده باشد.
جهت پیشگیری از کسری بودجه و یا رسیدن به مازاد بودجه ، دو راه پیش رو داریم :
1- کاهش هزینه ها :
در رابطه با کاهش هزینه ها میتوان گفت این کار تا حدودی منطقیست و ما را رسیدن به مازاد بودجه یاری خواهد کرد.
اینکه مخارج اضافی را کم و یا حذف کنیم منطقی و عقلانیست ، چون سود آوری صرفا این نیست که از منابع خارجی تقویت شویم و به سیستم اقتصادی ما سرمایه تزریق شود ؛ همین که بتوانیم هزینه ها را کاهش دهیم عملا سودآور بوده ایم ؛ پس در قدم اول باید هزینه های اضافی را حذف کنیم.
اما این کار فقط تا حدودی امکان پذیر است و به ما کمک می کند ، چرا که از یک حد مشخصی بیشتر نمی توانیم هزینه ها را کاهش دهیم و برخی از هزینه ها همچون خوراک ، پوشاک و هزینه های درمان و ... اصلا قابل تقلیل و کاهش نسیتند.
در واقع از یک حدی به بعد ، با کاهش هزینه های زندگی ، عملا سطح کیفی زندگی خودمان را پایین می آوریم که این موضوع خیلی منطقی به نظر نمی رسد و امکان پذیر نیست ؛ پس بهتر است که بیشتر بر روی روش دوم یعنی افزایش درآمد ها متمرکز شویم.
2- افزایش درآمد ها :
در روش افزایش درآمد ها ما باید بر روی منابع خارجی سیستم مالی خود متمرکز شویم و راههایی را بیابیم که به کمک انها بتوانیم درآمد های خود را افزایش دهیم ولی نکته اینجاست که با افزایش این درآمد ها نباید آنها را در جهت مخارج جدید معدوم کنیم .
ما باید با مازاد بودجه و این درآمد باقیمانده پس از کسر هزینه ها ، اقدام به سرمایه گزاری کنیم تا این سرمایه گزاری ، همچون ماشین پولسازی بر درآمد های ما افزوده و راه افزایش درآمد را برای ما تسهیل کند.
روش های متفاوتی برای افزایش درآمد و رسیدن به مازاد بوجه وجود دارد ؛ اما با توجه به گرانی های اخیر و تورم شدید کشورمان و همچنین پس از رشد انفجاری قیمت دلار و طلا ، حالا نوبت به رشد بازار بورس است.
چند نکته مهم جهت ورود به بازار بورس :
سبد سهام تشکیل بدهید و از گروههای مختلف صنعت ، اقدام به خرید سهام و سرمایه گزاری کنید.
و در آخر :
هیچگاه بدون داشتن دانش و مهارت کافی وارد این بازار نشوید چون ممکن است نه تنها سود نکنید بلکه متضرر هم بشوید.
ابتدا آموزش ببینید و بعد اقدام به معامله کنید.
درست بیاموزیم ، درست معامله کنیم.
نویسنده : حامد قنبری
آنلاین آموزان همراه در تلاش است بالاترین سطح کیفیت از محیط آموزشی را برایتان فراهم کند تا در کنار بهترین اساتید تجربه ای جدید از کلاس های آنلاین را داشته باشید. با شرکت در دوره های " ورود به بازار بورس " روشی جدید از کسب درآمد را به طور اصولی بیاموزید.
به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.
به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.
متلب یک زبان برنامهنویسی سطح بالای نسل چهارم و یک محیط تعاملی برای محاسبات عددی، تجسم و برنامهنویسی میباشد که از ترکیب دو واژه MATrix (ماتریس) و LABoratory (آزمایشگاه) ایجادشده است این نام حاکی از رویکرد ماتریس محور برنامه است که در آن حتی اعداد منفرد نیز بهصورت یک ماتریس با ابعاد ۱*۱ در نظر گرفته میشود.
نرمافزار متلب توسط شرکت MathWorks تولیدشده است. این شرکت در سال ۱۹۸۴ در ایالت ماساچوست امریکا تأسیس شد. در سال ۱۹۷۰ Cleve Moler رییس دانشکده نیومکزیکو نرمافزار متلب را بر پایه زبان فرترن نوشت. در سال ۱۹۸۳ این نرمافزار را بر پایه زبان برنامهنویسی C شکل دادند و پس از تأسیس شرکت گسترش ان سرعت گرفت.
متلب توانایی کار با ماتریسها، رسم انواع توابع و دادهها، پیادهسازی انواع الگوریتمها، ایجاد رابط کاربری، ارتباط با برنامههای نوشتهشده به زبانهای دیگر ازجمله C، C++، JAVA و فرترن و ایجاد مدلها و برنامههای کاربردی را فراهم میکند.
نرم افزار متلب کجا مورد استفاده قرار می گیرد؟
اغلب محققین جهت تجزیه و تحلیل داده ها و حل مسائل خود به ناچار نیازمند یادگیری یک زبان برنامه نویسی می باشند تا بتوانند به کمک سرعت بالای کامپیوتر مسائل خود را به زبان کامپیوتر ترجمه نمایند و به جای اینکه خودشان آن ها را حل کنند این زحمت را به کامپیوترها دهند تا با سرعت بالا و دقت فوق العاده مسائل را حل کنند.
بنابراین می بایست زبان صحبت کردن با کامپیوتر را فراگرفت. یکی از این زبان ها، برنامه نویسی با نرم افزار متلب است. در ادامه باید بدانیم که نرم افزار متلب از چه قسمت هایی تشکیل شده است.
سیستم متلب از پنج قسمت اصلی ایجادشده است.
زبان متلب: متلب یک زبان سطح بالای ماتریس- آرایهای است ویژگیهای برنامهنویسی شی گرا را شامل میشود که میتوان با کمک آن برنامههای ساده و پیچیده را ایجاد کرد
محیط کاری متلب: مجموعهای از ابزار و امکانات است که شما بهعنوان کاربر متلب یا برنامهنویس متلب با آنها تعامل دارید. این محیط شامل امکاناتی برای مدیریت متغیرها در فضای کاری و ابزاری جهت توسعه، مدیریت، رفع خطا و ایجاد M فایلها در برنامههای متلب میباشد.
کنترل گرافیک: همان سیستم گرافیکی متلب است که شامل دستورات سطح بالا برای تجسم دادههای دوبعدی و سهبعدی، پردازش تصویر، انیمیشن و گرافیک است. همچنین شامل دستورات سطح پایین است که به شما اجازه میدهد که ظاهر گرافیکی برنامههای خود را بهصورت سفارشی طراحی کنید.
کتابخانه توابع ریاضی متلب: مجموعه گستردهای از الگوریتمهای محاسباتی اعم از توابع ابتدایی مانند سینوس، کسینوس تا توابع پیچیده مانند ماتریس معکوس، مقادیر ویژه ماتریس و تبدیل فوریه سریع را شامل میشود.
رابط برنامههای کاربردی متلب (API): کتابخانهای است که امکان نوشتن برنامههای فرترن و C که با متلب در تعامل باشند را فراهم میکند. این رابط شامل امکاناتی نظیر فراخوانی روال از متلب (اتصال پویا)، فراخوانی متلب بهعنوان یک موتور محاسباتی و خواندن و نوشتن به فایلهای mat است.
مزایای متلب
راحتی در استفاده: متلب یک زبان مفسری است که برنامه در محیط توسعه یکپارچه متلب بهراحتی نوشته، اصلاح و ایجاد میگردد. ازآنجاییکه زبان برنامهنویسی برای استفاده راحت است توسعه برنامههای جدید بهراحتی امکانپذیر است.
استقلال بستر نرمافزاری : متلب توسط بسیاری از سیستمهای کامپیوتری مختلف پشتیبانی میشود. زبان متلب توسط سیستمعاملهای لینوکس، ویندوز و مکینتاش پشتیبانی میشود.
توابع از پیش تعریفشده: متلب هم را با کتابخانه گستردهای از توابع از پیش تعریفشده است که برای بسیاری از کاربردها استفاده میشود.
رسم مستقل از دستگاه : برخلاف بسیاری از زبانهای کامپیوتری دیگر، متلب دستورات بسیاری را برای رسم و تصویربرداری دارد. این تصاویر و رسمها میتواند روی هر وسیله خروجی گرافیکی که توسط کامپیوتر پشتیبانی میشود قابل نمایش است.
واسط گرافیکی کاربر : متلب شامل ابزاری است که به برنامهنویس اجازه میدهد که بهصورت تعاملی یک واسط گرافیکی کاربر را ایجاد نماید. با این قابلیت برنامهنویس میتواند برنامههای پیچیده تجزیهوتحلیل دادهها را طوری طراحی کند که کاربران بیتجربه نیز بتوانند بهراحتی با برنامه تعامل داشته باشند.
معایب متلب
متلب دو عیب اساسی دارد. اول اینکه متلی یک زبان مفسری است و بنابراین سرعت اجرای آن نسبت به زبانهای کامپایلری کمتر است. این مشکل را میتواند با بهکارگیری درست ساختار برنامه در متلب و استفاده از کامپایلر متلب برای کامپایل برنامه نهایی قبل از توزیع برنامه حل نمود.
ایراد اساسی دوم هزینه است: یک کپی کامل از متلب پنج تا ده برابر از یک کامپایلر C یا فرترن گرانتر است. و برای کسبوکار مقرونبهصرفه است.
کاربردهای متلب
متلب بهطور گسترده بهعنوان یک ابزار محاسباتی در علم و مهندسی مانند رشتههای فیزیک، شیمی، ریاضی و تمام رشتههای مهندسی استفاده میشود. در زیر بعضی از موارد استفاده از متلب مطرحشده است:
قدرت محاسبات ریاضی متلب
متلب در هر جنبه از ریاضیات محاسباتی استفاده میشود. در زیر برخی از محاسبات ریاضی که در آن از متلب بیشتر استفاده میشود آورده شده است:
جعبهابزارهای متلب
شرکت سازنده و گروههای مختلف، ازجمله دانشگاههای سرتاسر جهان و برخی شرکتهای مهندسی هرساله جعبهابزارهای خاص-کاربردی به آن میافزایند که باعث افزایش کارایی و محبوبیت آن شده است. فهرستی از این جعبهابزارها در زیر آمده است:
به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.
به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.
نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری با نام INOTEX تاکنون 7 دوره در کشور ایران برگزار شده است. این نمایشگاه بستری برای عرضه نوآوری و فناوری است برخلاف نمایشگاههای مشابهی که صرفا عرضه و تبادل کالا را هدف گذاری کرده اند، هدف این نمایشگاه تبادل دانش فنی و تکنولوژی و مشارکت میان شرکت ها و سرمایه گذاری روی طرح ها و استارتاپ هاست.
نمایشگاه INOTEX تلاش می کند که علاوه بر معرفی فناوریهای روز به صنایع بزرگ و متوسط، مشتریان محصولات فناورانه را به تولیدکنندگان آنها متصل کند و همچنین سرمایه گذاران را با فرصتهای سرمایه گذاری در طرح های فناورانه یا استارتاپ ها آشنا نماید.
نمایشگاه اینوتکس از سال 1390 تشکیل و به تدریج ضمن تکامل، بخشهای مختلفی از زیستبوم کارآفرینی کشور را نیز دربر گرفت.
اولین دوره نمایشگاه با نام «نمایشگاه فناوری های پیشرفته روسیه» در 1 تا 3 اسفندماه 1390 و با حضور 52 شرکت روس در سالن حجاب برگزار شد. دومین دوره نیز با همین عنوان از تاریخ 7 تا 9 اسفندماه 1391 با حضور 72 شرکت روسی، اوکراینی و بلاروسی در همان مکان برگزار شد.
با توجه به گسترش استقبال از این نمایشگاه و درخواست سایر کشورها برای عرضه فناوری های خود به شرکتهای ایرانی، نمایشگاه از دور سوم به یک نمایشگاه بینالمللی تبدیل شد و نام «نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری» (International Innovation and Technology Exhibition: INOTEX) را برای خود برگزید. همچنین با توجه به نیازمندیهای نمایشگاه برای برگزاری هرچه حرفه ای تر آن، مکان برگزاری نمایشگاه نیز به محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران منتقل شد.
در طی ادوار سوم، چهارم و پنجم نمایشگاه، 629 شرکت فناور از 24 کشور مختلف در نمایشگاه حضور یافتند که دستاورد آن انعقاد 129 مورد تفاهم نامه و قرارداد بین شرکتکنندگان میباشد.
سرانجام در سال 1396 نمایشگاه اینوتکس به صورت آزمایشی و محدود میزبان برخی از استارتاپها و نیز مخترعان کشور بود که با توجه به استقبال گسترده مخاطبان از این موضوع، دور هفتم این نمایشگاه در سال 1397 با حضور تمامی اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور برگزار گردید.
نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری (INOTEX) طی هفت دوره خود، میزبان استارتاپ ها و شرکتهای فناور زیادی از کشورهای مختلف بوده است. این نمایشگاه در طول 7 دوره گذشته خود میزبان بیش از 1000 شرکت کننده (غرفه دار) از 25 کشور مختلف بوده است و اهدافی همچون تبادل فناوری میان شرکتهای خصوصی، سرمایه گذاری مشترک، مشارکت در پروژه های تحقیق و توسعه و ... را دنبال کرده است. در این راستا تاکنون بیش از 700 جلسه مذاکره اختصاصی (B2B) میان شرکت کنندگان در نمایشگاه برگزار شده است.
روابط عمومی پارک فناوری پردیس اعلام کرده، نمایشگاه امسال میزبان اولین مجمع نوآوری آسیا و اقیانوسیه و مهمانانی از ۶۲ کشور مختلف است.
هشتمین دوره این نمایشگاه (INOTEX 2019) از روز یکشنبه 19 لغایت چهارشنبه 22 خرداد 98 در فضایی به مساحت 9000 مترمربع در نمایشگاه بینالمللی تهران برگزار شد. این نمایشگاه، با تکیه بر تجارب قبلی خود، میزبان اجزای مختلف اکوسیستم نوآوری و فناوری کشورها بود.
موضوعات نمایشگاه
نمایشگاه اینوتکس در طول ادوار خود میزبان شرکتهای متعددی که در زمینه های مختلف فناوری و نوآوری فعالیت می کنند، بوده است. در واقع نمایشگاه میزبان شرکتهای صاحب فناوری و بنگاههای نوآور است و محدودیتی برای حوزه فعالیت قائل نشده است.
به طور کلی نمایشگاه اینوتکس دربرگیرنده فناوریها و نوآوریها حوزه های ذیل می باشد:
اینوتکس به وسعت جهان
با توجه به گسترش استقبال از نمایشگاه اینوتکس و درخواست سایر کشورها برای عرضه فناوریهای خود به شرکتهای ایرانی، نمایشگاه از دور سوم به یک نمایشگاه بینالمللی تبدیل شد و نام «نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری» (International Innovation and Technology Exhibition: INOTEX) را برای خود برگزید. در طی ادوار سوم، چهارم و پنجم نمایشگاه، 629 شرکت فناور از 24 کشور مختلف در نمایشگاه حضور یافتند که دستاورد آن انعقاد 129 مورد تفاهم نامه و قرارداد بین شرکتکنندگان بود. سرانجام در سال 1396 نمایشگاه اینوتکس به صورت آزمایشی و محدود میزبان برخی از استارتاپها و نیز مخترعان کشور بود که با توجه به استقبال گسترده مخاطبان از این موضوع، دور هفتم این نمایشگاه در سال 1397 با حضور تمامی اجزای اکوسیستم نوآوری و فناوری کشور برگزار گردید. امسال نیز نمایشگاه اینوتکس در هشتمین دوره خود بسیار باشکوهتر از ادوار گذشته از 19 تا 22 خرداد ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد.
برگزارکننده
مرکز فن بازار ملی ایران، دبیرخانه و برگزارکننده هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری (INOTEX 2019) است و مهندس اکبر قنبرپور معاون نوآوری پارک فناوری پردیس، دبیر نمایشگاه INOTEX 2019 می باشد.
«مرکز فنبازار ملی ایران» بهعنوان مرجع اطلاعات فناوری کشور، با هدف رفع نیازهای اطلاعاتی افرادی که با مقوله تجاریسازی دانش فنی و مبادله آن سروکار دارند و نیز کمک به توسعه بازار فناوری از طریق تجاریسازی نوآوریها در کشور، در سال 1383 توسط پارک فناوری پردیس تأسیس گردید.
در حال حاضر این مرکز با در اختیار داشتن بزرگترین بانک اطلاعات فناوری کشور، اجرای برنامههای متعدد ملی و بینالمللی، برخورداری از شبکه گسترده فنبازارهای منطقهای و تخصصی، شبکه کارگزاران حرفهای تبادل فناوری و سایر ابزارهای قانونی، زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری، موضوع «توسعه و مدیریت بازار فناوری کشور» را مأموریت اصلی خود قرار داده است.
مرکز فنبازار ملی ایران خدمات و مزیتهای زیر را برای مخاطبین و کاربران خود فراهم میآورد. عمده خدمات اشاره شده در ذیل، با استفاده از ظرفیت کارگزاران حرفهای مرکز فنبازار ملی قابل ارائه خواهد بود.
به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.
به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.
منبع : نغمه خسروی
به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.
به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.
اقرار کنید... حتماً شده به تبلیغی نگاه کنید و با خودتان فکر کنید "من هم به یکی از این کفشهای خوب و راحت نیاز دارم." به احتمال زیاد، خودتان هم در این مواقع، ته ذهنتان میدانید که واقعاً اینطور نیست. شما به این کفشها نیاز ندارید. اما چیزی راجع به این تبلیغ، باعث شده بخواهید تلفن را بردارید و یک جفت سفارش بدهید. بله، شما باید قبل از تمام شدن این محصول، خرید خود را انجام دهید. کاملاً هم در این مورد مجاب شدهاید. اما چگونه؟ چه چیزی راجع به این محصول شما را متقاعد به خرید کرده است؟
بگذارید واقعیت را به شما بگویم - اصلاً ذهن شما به این محصول اهمیّت نمیدهد. فقط در یک میانبر ذهنی افتاده است و بر اساس آن رفتار میکند.
اما منظور ما از میانبر ذهنی چیست؟ در این سری مطالب نه تنها میفهمید که میانبر ذهنی چیست و چرا به رفتار غیر منطقی ما منجر میشود، بلکه با 7 اصل اساسی برای متقاعدسازی مشتریان به گفته چالدینی آشنا میشوید. بله! همان اصولی که هیچ ربطی به محصول یا خدمات ما ندارند، ولی همچنان در فروش آنها تاثیرگذار هستند.
درد خوب نیست. اگر بحثی در این مورد دارید، خواهشاً همین الان یک سوزن در دست خود فرو کنید. آی... شما درد خود را با یک صدا نشان میدهید و ناخوداگاه دست خود را عقب میکشید. چرا؟ واقعاً یک سوزن آنقدری درد ندارد که بخواهید چنین واکنش جدیای به آن نشان دهید.
این دقیقاً همان نکتهای است که راجع به آن صحبت میکنیم: واکنش ما، ارتباطی به درک ما از موضوع ندارد. همین که به درد ناشی از سوزن فکر کردیم، کافی بوده تا یک الگوی رفتاری خودکار در ما فعال شود که تمام بخشهای منطقی ذهن را نادیده میگیرد. بله، به این ترتیب است که ما یک میانبر ذهنی را تجربه میکنیم.
شاید بپرسید چرا اینگونه است؟
خب، زندگی چیز پیچیدهای است. هر روز بسیاری موقعیت و انتخاب مختلف همچون بمب بر سر ما فرود میآید. اما خوشبختانه ذهن ما به نحوی ساخته شده تا این فشار را با شناسایی الگوها در هر لحظه کاهش دهد و به صورت خودکار یک توالی مناسب از واکنشهایی تمرینشده و درست را فعال کند.
واقعیت این است که در اکثر مواقع، ذهن شما با تبحر، تمام تصمیمهای غیر ضروری را میانبر میزند و از آنها طفره میرود. اما گاهی هم میشود که به خودتان بیایید و ببینید کاری که میکنید، چندان منطقی نیست. مثلاً خرید یک کوزه تزئینی از اینترنت، ساعت 2 شب.
حالا بیایید به سراغ نظریه چالدینی برویم و ببینیم اصلیترین راههای مقاعدسازی با توجه به این میانبرهای ذهنی، از نظر او چه هستند.
با رابرت چالدینی و اصول متقاعدسازی او آشنا شوید!
ما قرار است در این سری مطالب با اصولی آشنا شوید که در این زمینه به شما کمک بسیاری خواهند کرد و به راحتی میتوانند شانس تبدیل شدن مخاطبان شما به مشتری را افزایش دهند و حتی راهکارهایی برای استفاده از آنها به شما بدهیم. اما قبل از هر چیز، بگذارید کسی که این اصول را مطرح کرده، بهتر بشناسیم.
یکی از مطرحترین افرادی که تا به حال در زمینه متقاعدسازی و روشهای آن نوشته است، دکتر رابرت چالدینی (Robert Cialdini) است. روانشناسی که تا به حال چندین کتاب در مورد متقاعدسازی منتشر کرده و بیش از 2 میلیون نسخه از این کتابها را در جهان به فروش رسانده است. کتاب او به نام "تاثیرگذاری: روانشناسنی متقاعدسازی" نتیجه سه سال تحقیق میدانی بود. تحقیقاتی که در طی آنها او به عنوان مشتری به سراغ شرکتهای مختلف میرفت تا ببیند در زندگی واقعی، تجارتها چطور تلاش میکنند مخاطبان خود را متقاعد کنند.
او در این تحقیقات متوجه شد که هر چند صدها تاکتیک مختلف برای جذب مشتری وجود دارد، اما در حقیقت تنها 6 اصل جهانی هستند که تمام این تاکتیکها را توضیح میدهند و میتوانند به ما در متقاعدسازی مخاطبان خود کمک کنند. 6 تا؟ اما ما که گفته بودیم قرار است با 7 روش متقاعدسازی آشنا شوید. اشتباهی صورت نگرفته است. آقای چالدینی همین امسال کتاب جدیدی را منتشر کرد و در آن یک قانون هفتم را نیز به لیست خود اضافه کرد. قانونی که تا به حال از زیر چشمان تیزبین او در رفته بود.
دکتر چالدینی معتقد است که این 7 اصل به صورت غریزی در هر انسانی وجود دارند و از آنها بسیار در بازاریابی و فروش استفاده (و گاهی سوءاستفاده) میشود. او به هیچوجه تجارتها را از استفاده از این 7 اصل منع نکرده است. بلکه معتقد است که مشتریان هم باید با این تکنیکها آشنا شوند تا از تجارتهای بیاخلاقی که میخواهند به این روشها محصول بد خود را بفروشند، دوری کنند.
اکنون بیایید با هم نگاهی به این 7 قانون متقاعدسازی داشته باشیم و ببینیم که چرا اینقدر در دنیا سر و صدا کردهاند. ما همچنین برای ادای دین به دکتر چالدینی، به بررسی روشهای استفاده درست و نادرست از این اصول بازاریابی خواهیم پرداخت.
این اصول متقاعدسازی چه هستند؟
در این مطلب، ما یک نگاه کلی به تک تک این اصول متقاعدسازی خواهیم داشت و در مطالب بعدی، هر یک را به طور کامل بررسی میکنیم تا ببینیم چطور میتوان از این یافتههای روانشناسی در بازاریابی ) و البته، هر جای دیگری) استفاده کرد.
ما همیشه میخواهیم لطف دیگران را جبران کنیم و در دِین کسی نباشیم. فرض کنیم امروز روز تولدتان است. من هم برای شما یک هدیه خریدهام تا تولدتان را تبریک گفته باشم. با این حساب، شما نمیخواهید در روز تولد من، برایم یک هدیه بخرید؟ حتماً جواب شما مثبت است. مهم هم نیست که هدیه من را دوست داشتهاید یا نه. عمل متقابل یک اصل است که در تمام جوامع بشری یافت میشود و میتواند در متقاعدسازی مشتریان شما نیز تاثیر زیادی داشته باشد.
ما معمولاً به انتخابهای قبلی خود پایبند میمانیم و تصمیمهای جدیدمان با آنها همخوانی دارند. چرا؟ خب، چون دوست نداریم در نگاه خودمان یا بقیه به عنوان یک انسان دورو شناخته شویم. بنابراین وقتی که موضع خود را در مورد چیزی مشخص کردیم، دیگر به سختی نظر خود را عوض خواهیم کرد. تکنیک پا لای در کاملاً بر اساس این اصل متقاعدسازی عمل میکند. در این تکنیک، شما ابتدا یک درخواست کوچک از مشتری میکنید و بعد از گرفتن جواب مثبت، درخواست اصلی خود را مطرح میکنید.
این اصل ساده است: بقیه آن را تائید میکنند، پس حتماً خوب است. این ایده دیگر آنقدر در فضای آنلاین عادی شده که هر روز در سایتهای مختلف با آن روبرو هستیم. سایتهایی که به ما میگویند در حال حاضر چه تعداد مشتری دارند، نظرات مثبت مشتریان خود را با ما به اشتراک میگذارند و برندهای بزرگی را معرفی میکنند که مشتری آنها هستند. تمام این تکنیک های فروش بر اساس این اصل شکل گرفتهاند.
حتی خود شما هم تحت تاثیر این اصل هستید: اگر گروهی از آدمها را ببینید که به آسمان نگاه میکنند، واکنش شما چه خواهد بود؟ بله، شما هم به آسمان نگاه خوهید کرد.
ما، به شدت، تحت تاثیر فردی هستیم که دوستش داریم و معمولاً نظرات او را به راحتی قبول میکنیم. حالا این فرد میتواند یک دوست نزدیک و صمیمی باشد، یا یک ستاره سینمایی که ما سبک لباس پوشیدنش را تقلید میکنیم. این اصل دقیقاً توضیح میدهد که چرا بازاریابی دهان به دهان تا این حد موثر است.
اگر قبول کنید که کسی در کاری تبحر دارد و از شما بیشتر میداند، راحتتر حرفهایش را قبول خواهید کرد و به او اعتماد میکنید. اصل قدرت در همهجا حضور دارد و همان دلیلی است که یک دانشآموز به حرف معلم خود گوش میدهد، یک سرباز به حرف مافوق خود و یک کودک به حرف والدین خود. در بازاریابی نیز از این اصل بسیار استفاده میشود. برای اینکه بفهمید چگونه، به زمانی فکر کنید که یک دندانپزشک، به شما خمیردندانی را پیشنهاد میدهد.
ما همیشه جذب چیزهایی میشویم که انحصاری هستند و سخت به دست میآیند. اقتصاد جهانی به کل بر پایه اصل کمیابی کار میکند. طلا ارزشمند است چون کمیاب است. پول هم همینطور. کمیابی است که ارزش چیزها را مشخص میکند. کسب و کارهای ایرانی بیشتر از هر اصل دیگری، کمیابی را در بازاریابی خود به کار میگیرند. منظور من آن زمانی است که شما متوجه میشوید برای دریافت 20% تخفیف، فقط یک روز فرصت دارید.
داشتن یک حس هویّت مشترک میتواند در متقاعدسازی مخاطب تاثیر بسزایی داشته باشد. این جدیدترین اصلی است که چالدینی به لیست اصول خود اضافه کرده است و به ما توضیح داده که منظور از آن، شباهتهای ساده نیست، بلکه زمانی است که ارزشهای افراد با هم همخوانی دارند. یعنی وقتی که مخاطب به خود بگوید "اون هم یکی از ماست"، نه وقتی که بگوید "او هم شبیه ماست".
منبع: نوین
به روز ترین مقالات و ترفند ها را می توانید در سایت onlineamoozan مشاهده کنید.