onlineamoozan

آنلاین آموزان بستریست برای همه جهت برگزاری کلاس های آنلاین، آزمون های آنلاین، وبینارها و ...

onlineamoozan

آنلاین آموزان بستریست برای همه جهت برگزاری کلاس های آنلاین، آزمون های آنلاین، وبینارها و ...

انواع بازاریابی ( این قسمت - اینفلوئنسر مارکتینگ -1 )

اینفلوئنسر کیست؟

این روزها نمی شود از تاثیرات فضای مجازی روی زندگی ها چشم پوشی کرد، این تاثیر تا جایی پیشرفته است که برخی از افراد محبوبیت خود را مدیون فضای مجازی هستند و توانستند افراد زیادی را با خود در شبکه های اجتماعی همراه کنند.

این افراد با به اشتراک گذاشتن تصاویر ، لایو یا ویدیو از زندگی خود و یا پرداختن به مسائل خاصی( ورزشی، سیاسی، و…..) توانسته اند افرادی که به این گونه مسائل علاقه دارند را در کنار هم جمع کنند و فالوورهای خود را افزایش دهند. با این کار این افراد شناخته شده و کلام آنها بر آن جمع تاثیر گذار خواهد بود.

اینفلوئنسر مارکتینگ یا بازاریابی تاثیرگذارچیست؟

حال با دانستن قدرت نفوذ کلام افراد تاثیر گذار می توان از این قدرت به بهترین نحو استفاده کرد و جهت آن را به سمتی پیش برد که بهترین نتیجه را در برداشته باشد. یکی از راه های استفاده از این قدرت، این است شما تبلیغ کسب و کار خود را به ایشان بسپارید. این کار به معنی است که شما از این افراد می خواهید که خدمات و کاری که قرار است انجام دهید را برای دیگران تشریح کنند و به نحوی رابط بین شما و مشتریانتان شوند.

انواع اینفلوئنسر کدامند و تفاوت آنها در چیست؟

افراد مشهور:  

این دسته از اینفلوئنسر ها کسانی هستند که به طور عمومی برای همه شناخته شده اند مانند بازیگرها و فوتبالیست هاو… که میتوانند از طریق کانال هایی مانند رادیو، تلویزیون و… هم برای اهداف خود استفاده کنند. از معایب این دسته می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اولین مشکلی که در مورد این افراد وجود دارد هزینه ی زیادی است که اغلب آنها پیشنهاد می دهند.
  • دومین نکته این که بسیاری از افراد این دسته نمی توانند در تبلیغ هرچیزی موفق باشند.
  • سومین مورد اینکه عمومی بودن مخاطبان باعث میشود که کسب و کارهای تخصصی نتوانند بازدهی خوبی از این افراد کسب کنند. اما در کنار این مشکلات، مزایایی نیز وجود دارد که تعداد افرادی که درگیر می شوند زیاد است و این نکته قابل توجه ای است و اینکه قدرت و سرعت برند کردن بالاست.

تولید کنندگان محتوا:

اینگونه افراد در ابتدا شهرتی نداشته و با تولید محتوا در شبکه های اجتماعی توانسته اند مخاطبان زیادی جمع کنند.تخصصی بودن از ویژگی های مهم محتوای تولیدی آنهاست و مورد دیگر اینکه هزینه به صرفه ای وبازدهی مناسبی دارد.از دیگر امکانات این بخش می توان به قابل استفاده بودن مطالب در اکثر شبکه های مجازی اشاره کرد با توجه به این ویژگی فضاهایی ایجاد می شود که کاربران و مخاطبان می توانند در آن به گفت گو بپردازند.

متخصصان صنعت و فکر:

هر حوزه ای یک یا چند متخصص دارد که اغلب افراد به دلیل تخصص آنها و احترامی که برای آنها قائلند، ایشان را دنبال می کنند و مطمئن هستند که اگر در مورد موضوعی نظر دهند این نظر نتیجه تفکر است به همین دلیل حرف ها و حرکتشان را الگو قرار می دهند. از ویژگی مهم این دسته از افراد می توان به داشتن مخاطب تخصصی و علاقمند به موضوع اشاره کرد که این باعث می شود بیشترین بازده را داشته باشید.

میکرو اینفلوئنسرها:

افرادی هستند که در یک زمینه به خصوص شناخته شده اند.درصد بالایی از دنبال کننده های این افراد به دلیل این تخصص است که آنها را دنبال می کنند و گاهاً نظرهای سازنده نیز می دهند این عمل به این معنی است که مشارکت و هم فکری بین ارائه دهنده و گیرنده خدمات وجود دارد.

در این گونه صفحه ها تعداد دنبال کننده چندان اهمیت ندارد و این کیفیت دنبال کننده است که از اهمیت خاصی برخوردار است.با این حال به دلیل بالا نبودن تعداد مخاطب نمی تواند افراد زیادی را درگیر کند. با اینکه کمترین هزینه را نسبت به بقیه اینفلوئنسرها دارند اما تنها برای کسب کار های کوچک و محلی مناسب هستند.


چطور تأثیرگذاران شبکه‌های اجتماعی را در استراتژی های دیجیتال مارکتینگ خود جای دهیم؟

استفاده از تأثیر گذاران شبکه های اجتماعی روشی نوین در بازاریابی دیجیتال است اما باید در نظر داشته باشید که این رویکرد متفاوت در انتقال معنا برای برند شماست. کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ شما با استفاده اینفلوئنسرها باید متناسب با استراتژی های تولید محتوا و تصویر سازی برند شما باشد و از سوی دیگر اعتبار برند شما را افزایش دهد. بازخوردهای پیام های شبکه های اجتماعی شما را گسترش دهد.

در بسیاری از موضوعات شما می توانید با استفاده از اینفلوئنسرها محتوا و پیام خود را انتقال دهید

این افراد می توانند محتوای تازه ای متناسب با استراتژی های سازمانتان تولید کنند یا محتوای تولیدی از سوی شما را در شبکه‌های خود پست کنند تا بازخورد متناسبی به دست آورند. این کار به شما اجازه می دهد که از راه های متفاوت پیغام کمپین خودتان را به مخاطبان متفاوت برسانید. در بسیاری از موارد پیام ها اگر از کانال برند انتشار یابند باید حتما رسمی باشند در صورتی که اگر از اینفلوئنسرها استفاده کنید هیچ الزامی به رسمی بودن نیست.

آگاهی برند خودتان را به وسیله پیام هایی که اینفلوئنسرها در شبکه های اجتماعی شان می گذارند افزایش دهید. شما می‌توانید از این نیروی تازه و کارآمد برای مشارکت و دخیل کردنشان در پست‌هایی که شما در صفحات خود به اشتراک می‌گذارید استفاده کنید.

کدام اینفلوئنسر برای کمپین دیجیتال من مناسب است؟

درهنگام انتخاب اینفلوئنسر باید به موارد زیر دقت کنید.

  1. زمینه فعالیت آن باید متناسب و مرتبط با برند شما باشد تا گروه مخاطبین که برای برند شما مناسب است را هدف قرار دهند.
  2. تعداد مشتری بالقوه ای که از طریق فالوورهای آن اینفلوئنسر می توانید برای خودتان به دست آورید .
  3. تعامل بالقوه ای که اینفلوئنسرها می توانید بین مخاطبان و برند شما به وجود بیاورند.

وقتی که این سه مورد را خوب بررسی کردید، سوال زیر را از خودتان بپرسید:

شما تلاش می کنید که روی چه کسی تأثیر بگذارید؟شما در حال تلاش برای نفوذ به مشتریان و بازار مخاطب بزرگ تر هستید، اما کمپین اینفلوئنسر شما نمی تواند همه مردم را شامل شود.

مانند همه استراتژی‌های بازاریابی جواب این سوال نیازمند تفکر عمیق و تمرکز بیشتری است و باید درک روشنی از هدف و مخاطب داشته باشیم.

شاید شما سعی دارید برروی افرادی تأثیر بگذارید که در یک کار خاص فعالیت می‌کنند یا متخصصان شبکه‌های اجتماعی یا گروه از مردم که قصد خرید یک محصول یا کالا را دارند. مهم این است که متناسب با استراتژی خود تأثیر گذاری درست را انتخاب کنید و با افرادی که مناسب با استراتژی شما برای رسیدن به هدفتان هستند صحبت کنید.

برای رسیدن به موفقیت باید اعتماد کرد

در این نوع بازاریابی نیاز کلیدی برای تأثیر واقعی اعتماد است. مخاطبان باید به اینفلوئنسرها به عنوان شریک کاری شما اعتماد داشته و به نظرات آنها احترام بگذارند.

بدون اعتماد دوطرفه نتیجه بسیار سطحی و غیرقابل اتکا خواهد بود و تلاش شما برای مشاهده نتیجه مطلوب بی نتیجه خواهد بود.

به یاد داشته باشید که شناخت مخاطب نقش تعیین کننده ای در انتخاب و استفاده از اینفلوئنسرها دارد و شما باید با توجه به خواست و نیاز مخاطبان خود اینفلوئنسر انتخاب کنید به این دلیل که اگر انتخابی غیر از این داشته باشید احتمال به نتیجه رسیدن کمپین شما به صفر خواهد رسید.

چگونه اینفلوئنسر را شناسایی و با او ارتباط برقرار کنیم؟

اینفلوئنسرها تبدیل به یک عامل اصلی در افزایش اعتبار برندها در شبکه های اجتماعی هستند آنها انتظار دارند براساس اعتباری که برای برند شما می‌آورند شناخته شوند و درگیر استراتژی‌های بازاریابی شما شوند.

چند راه ساده برای ارتباط با اینفلوئنسر و ایجاد ارتباطی سودمند با او وجود دارد

زمانی که اینفلوئنسرهای مورد نظر خودتان را شناسایی کردید بهترین کار دنبال کردن صفحات آنها، رصد آنچه آنها به اشتراک می گذارند است. کامنت و تعداد لایک های آنها را مشاهده و ثبت کنید. از طریق دایرکت یا چت نظر خودتون را برای آنها ارسال کنید. آنها را در جریان فعالیت شرکت خود قرار دهید و در صورت داشتن برنامه ای آنها را دعوت کرده و در امور خود شریک قرار دهید بدین شکل ارتباطی در سویه ایجاد شده است .

ارزش متقابل ایجاد کنید

شما باید به گونه ای برخورد کند که اینفلوئنسرها خودشان را شریک و همراه برند شما بدانند. این ارزش نباید مالی یا پول باشد. بلکه باید یک ارزش یا احساس باشد که گویی آنها در تجارت شما شریک هستند اگر این احساس ارزشی را از طریق دادن پول یا ارزش های مادی بخواهید به دست بیاورید بسیار سریع از بین می رود و ماندگار نخواهد بود.شما می توانید با تبادل محتوا، شریک قراردادن آنها در اتفاقات محصول و فعالیتهای خود ارسال بعضی از کالا یا خدمات خود به عنوان هدیه و … آنها را درگیر ارتباط بلند مدت و تعاملی کنید. یک هم صدا،‌ هم فکر و هم احساس را انتخاب کنید.
هنگام انتخاب یک اینفلوانسر علاوه بر توجه به این نکته که حیطه فعالیت اش متناسب با برند و هدف استراتژی شماست باید به نوع و چگونگی تولید محتوای آن نیز دقت کنید.

اینفلوئنسری که لحن پست‌هایش (کپشن،‌ ویدئو، عکس) متناسب با استراتژی باشد که شما می‌خواهید برندتان را به مشتری بالقوه معرفی کنید. این دقت در انتخاب اینفلوئنسر باعث می شود که شما با خیال راحت تری کار را به دست آنها بسپارید و تنها نظارتی بر انجام فعالیت ها آنها داشته باشید چون کلام یکدیگر را درک کرده اند.این موضوع را در نظر داشته باشد که یک اینفلوئنسری که برای به دست آوردن دنبال کنندگان بسیار تلاش کرده به راحتی قبول نمی کند که پرسنال برند خودش را به خاطر بازار یا استراتژی شما زیر سؤال ببرد زمانی که شما اینفلوئنسری انتخاب می کنید که هم صدا و هم فکر شما است می تواندی آن را در انجام فعالیتهای خلاقانه خود آزاد بگذارید و اجازه دهید از روش خودش برای شما محتوا تولید کند.نتیجه را اندازه بگیرید.

اینفلوئنسر باید بتواند گزارشی کامل از انتشار پست های خود بدهد. تعداد لایک،‌ نظرات و… همگی بایستی به صورت جدا گزارش داده شود البته سایت و نرم افزارهای بسیاری برای اندازه گیری کمپین های اینفلوئنسرها‌ وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد که البته آنها رایگان نبوده و بایستی به صورت ماهانه شارژ شوند.

اصول کاربردی که باعث موفقیت در این کار می شود؟

محتوا باید کاملا صادقانه باشد:

محتوای باید بر مبنای صداقت باشد نه صرفا به دلیل دریافت پول باشد. در عین گفتن مزایای کالا و یا خدمات به معایب یا کاستی های آن نیز اشاره شود.

جامعه هدف خود را مشخص کنید:

شناسایی گروه های مخاطب از کلیدی ترین کارهایی است که در ابتدا باید مشخص شود.

نکاتی که برای انتخاب اینفلوئنسر باید به کار بست:

۱- مطمئن شوید که از قبل در جهت خلاف کار شما فعالیتی نداشته باشد.

۲- درباره گفته های خو یا آنچه که می نویسند به خوبی تحیق کند.

۳ملاکتان تعداد فالوورهای نباشد و اینفلوئنسرها با فالوورهای کم نیز بررسی شوند.

۴فردی که انتخاب می کنید باید با هدف برند شما منطبق باشد.

همه ی فعالیت ها خود را در یک راستا پیش ببرید:

صفحات اجتماعی خود را به نحوی سازماندهی کنید که با دیگر فعالیت های تبلیغاتیتان سازگار باشد،مثلا استفاده از یک لوگو یک ترکیب رنگی و….

قبل از انتشار محتوا آن را چک کنید:

قبل از انتشار هر مطلب یا محتوایی باید چک شود که با استراتژی تبلیغاتی ما در یک راستا باشد.

محیط و رسانه مناسب را برگزینید:

با توجه به هدف ،رسانه مناسب را انتخاب کنید. رسانه مناسب، رسانه ای است که تعداد گروه های مخاطبی که به دنبال آنها هستیم در آن زیاد باشد و همچنین امکانات مختلفی در اختیار ما قرار دهد.

بازتاب کار خود را پیش بینی کنید :

در هنگام انجام هر فعالیتی لازم است که بازدهی آن بررسی شود ،کار با اینفلوئنسرها هم به از این قاعده مستثنی نیست و باید در فاصله زمانی های مناسب بازدهی کار را بررسی کرد.


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.